شیمی چیست؟

شیمی چیست؟

علم شناسایی، ترکیب اجزاء، ساختارها و تبدیل ماده ها و عناصر را شیمی می نامیم. بررسی ساختار مواد، ترکیب آن ها و نیروهای بر پا دارنده آن ها از اهداف این علم است؛ خواص مواد و عناصر راهی برای شناسایی و همچنین طبقه بندی آن هاست. از دیگر اهداف شیمی بررسی واکنش های شیمیایی، چگونگی انجام آن ها، ایجاد مطلوبات و جلوگیری یا کاهش پدیده های نامطلوب در زندگی و صنعت است.

تکوین شیمی

باستانیان با استخراج برخی فلزات و شکل دهی به آن ها اولین شعله های این علم را برافروختند؛ آن ها بصورت تجربی استخراج فلزهایی مانند مس و آهن را آغاز کرده و در آن ها به پیشرفت هایی دست یافتند. مصرباستان و تمدن های بین النهرین در این زمینه سرآمد عصر خود بودند.

بعدها فلاسفه یونان باستان شروع به تشریح ماده به وسیله تفکر کردند. ابتدا فرضیه چهار عنصر اصلی ( خاک، باد، آتش، آب ) طرح گردید و بعدها لیوکیپوس و دموکریتوس با مطرح کردن فرضیه تشکیل ماده از اجزای تجزیه ناپذیر ( اتم ) به بسط این مبحث پرداختند. افلاطون، فیلسوف شهیر نیز معتقد به متفاوت بودن نوع اتم ها و همچنین قابلیت تبدیل کردن یک ماده به ماده ای دیگر به وسیله تغییر شکلشان بود. ارسطو معتقد به تکوین عناصر بود و پیشنهاد داد که تکمیل تمامی مادیات اعم از جاندار و بی جان از اشکال ناکامل به کامل صورت می گیرد. بعد ها هدف ، تبدیل عناصر کم ارزش به طلا یا کیمیاگری تلقی شد؛ این علم در دوره طلایی اسلام توسط مسلمانان با جدیت خاصی پیگیری شد و جابر بن حیان از کیمیاگران برجسته تاریخ به شمار می رود. در اوایل شروع رنسانس اروپا، کتب مسلمانان به لاتین ترجمه شده و اروپا را به محور اصلی این علم تبدیل شد. شیمی جدید نیز با خدمات لاوازیه شیمیدان فرانسوی آغاز گردیده و سنگ بنای سنجش کمی پدیده های شیمیایی را قرار داد. قانون بقای جرم که معرف برابری میزان جرم واکنش دهنده ها و فرآورده های واکنش است؛ توسط لاوازیه به روشنی بیان گردید و بسیاری از اصطلاحات امروزه علم شیمی از آثار این دانشمند پدید آمده است و تا به امروز شیمی همچنان علمی زاینده و دارای تحول است. امروزه شیمی به پنج دسته اصلی تقسیم می شود.

شیمی آلی

شیمی ترکیبات کربن ( به جز اندکی در دسته معدنی یاد می شوند ) واژه آلی یادآور زمانی است که فرض می شد ترکیبات کربن تنها از بدن گیاهان یا جانوران بدست می آیند.

شیمی معدنی

شیمی ترکیباتی که از معدن بدست می آیند؛ شامل تمامی ترکیبات غیر کربن و برخی از ترکیبات معدنی کربن.

شیمی تجزیه

شناسایی جزء به جزء ترکیب مواد به صورت کمی و کیفی.

شیمی فیزیک

مطالعه اصول فیزیکی مربوط به ساختار ماده ها و تبدیل های شیمیایی.

بیوشیمی

بررسی شیمی سیستم های زنده گیاهی و جانوری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *